Turzańsk, Łupków, Łopienka

Turzańsk

Cerkiew pw. św. Michała Archanioła  wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wybudowana w latach 1801-1803 – typowa cerkiew wschodnio-łemkowska, trójdzielna z baniastymi hełmami

Pewnie nic szczególnego w tych rejonach. 


Łupków

Stacja na końcu świata.

Po prawej Karpaty Zachodnie i Beskid Niski, po lewej Wschodnie i Bieszczady. Przełęcz Łupkowska na wprost. Linia kolejowa do Słowacji nieczynna.

Jest jeszcze Nowy Łupków i tu coś sezonowo kursuje. Z pewnością jednak nie ten skład.

A trochę żal tego bezludzia bo powstała w 1872 linia kolejowa połączyła Budapeszt z Twierdzą Przemyśl i była napędem gospodarczym regionu. Powstało odgałęzienie kolejki wąskotorowej Nowy Łupków – Cisna umożliwiające eksploatację lasów – pozyskiwanie drewna, wywóz węgla drzewnego i potażu. Powstawały kolejne połączenia do Kalnicy i Smereku. Funkcjonowały do lat 30-tych XX w. Reaktywowali działalność kolejki Niemcy a po okupacji na krótko Sowieci. W latach 50-tych podjęto decyzję o reaktywacji kolejki też na potrzeby transportu drewna do tartaków w Rzepedzi.  Z powrotem uruchomiono połączenie Nowy Łupków – Cisna częściowo zmieniając trasę. Dodano linię Nowy Łupków – Rzepedź. Prace ukończono w 1964. Przez następne 30 lat z powodzeniem służyła Lasom Państwowym jak i turystom. Obecnie stanowi tylko atrakcję turystyczną ale za to mocno obleganą – być w Bieszczadach i nie jechać „ciuchcią” to jakby nic nie widzieć!  


Schronisko w Łupkowie

Chata na końcu świata. Bez prądu, woda w studni, sławojka  i działa !

 

tam też byłem.


Panorama Bieszczadów z wieży widokowej Szczerbanówka.

 


Jaworzec  pierwotnie bacówka PTTK wg pomysłu E. Moskala


Cerkiew w Łopience

Historia odbudowy : na zdjęciu stan dewastacji w latach 60-tych. 

Ciekawy artykuł o miejscu i odbudowie: link