Turzańsk, Łupków, Łopienka
Turzańsk
Cerkiew pw. św. Michała Archanioła wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wybudowana w latach 1801-1803 – typowa cerkiew wschodnio-łemkowska, trójdzielna z baniastymi hełmami
Pewnie nic szczególnego w tych rejonach.
Łupków
Po prawej Karpaty Zachodnie i Beskid Niski, po lewej Wschodnie i Bieszczady. Przełęcz Łupkowska na wprost. Linia kolejowa do Słowacji nieczynna.
Jest jeszcze Nowy Łupków i tu coś sezonowo kursuje. Z pewnością jednak nie ten skład.
A trochę żal tego bezludzia bo powstała w 1872 linia kolejowa połączyła Budapeszt z Twierdzą Przemyśl i była napędem gospodarczym regionu. Powstało odgałęzienie kolejki wąskotorowej Nowy Łupków – Cisna umożliwiające eksploatację lasów – pozyskiwanie drewna, wywóz węgla drzewnego i potażu. Powstawały kolejne połączenia do Kalnicy i Smereku. Funkcjonowały do lat 30-tych XX w. Reaktywowali działalność kolejki Niemcy a po okupacji na krótko Sowieci. W latach 50-tych podjęto decyzję o reaktywacji kolejki też na potrzeby transportu drewna do tartaków w Rzepedzi. Z powrotem uruchomiono połączenie Nowy Łupków – Cisna częściowo zmieniając trasę. Dodano linię Nowy Łupków – Rzepedź. Prace ukończono w 1964. Przez następne 30 lat z powodzeniem służyła Lasom Państwowym jak i turystom. Obecnie stanowi tylko atrakcję turystyczną ale za to mocno obleganą – być w Bieszczadach i nie jechać „ciuchcią” to jakby nic nie widzieć!
Schronisko w Łupkowie
Chata na końcu świata. Bez prądu, woda w studni, sławojka i działa !
tam też byłem.
Panorama Bieszczadów z wieży widokowej Szczerbanówka.
Jaworzec pierwotnie bacówka PTTK wg pomysłu E. Moskala
Cerkiew w Łopience
Historia odbudowy : na zdjęciu stan dewastacji w latach 60-tych.
Ciekawy artykuł o miejscu i odbudowie: link